BGAn historia

BGAn historia on kertomus muutoksesta ja kasvusta. Se on jännittävä tarina, joka sai alkunsa Gävlessä pienestä perheyrityksestä. Perheyrityksestä on tänään tullut suuri verkkokauppa, jonka räjähtävä kehitys on valtaamassa Eurooppaa. Vuosien saatossa paljon on ehtinyt tapahtua ja muuttua. Siitä huolimatta yrityksen alkutaipaleelta alkaen vuonna 1993 jotkut asiat ovat pysyneet: kykymme reagoida tarkasti ja nopeasti ympäröivän maailman kehitykseen, sekä kiinnostuksemme asiakkaidemme tarpeisiin ja näiden ymmärtämiseen – joskus jopa ennen niiden syntymistä. Yhdistettynä ripaukseen uskaliaisuutta, vahvaan laatutietoisuuteemme ja vankkaan uskoomme omaan tarjontaamme, osaamisemme ja uteliaisuutemme ovat olleet yrityksemme menestyshistorian tärkeimpiä tekijöitä. Tämä on BGAn historia.

Johdanto – pieni perheyritys
Eletään vuotta 1993 Gävlessä. Bengt Andersson käynnistää yrityksen nimeltä BGA Videoproduktion. Yritys keskittyy tiedotuselokuvatuotantoon ja kaitafilmien siirtoon VHS-muotoon. 1990-luvun lopulla siirto- ja konvertointipalvelujen kysyntä kasvaa voimakkaasti ja niistä muodostuu yrityksen päätoiminta.

Luku 2002 – 2005 – DVD-kausi
Uuden vuosituhannen myötä kysyntä filmien siirtoon DVD-muotoon kasvaa räjähdysmäisesti, mikä sallii vaatimattoman paikallistoimintamme kasvattamista. Samalla kun Björn Andersson astuu yrityksen palvelukseen kokoaikaisesti, syntyy myös päätös investoida uuteen laitteistoon, jolla pystytään takaamaan laajakantainen ja korkealaatuinen VHS-tallennusten siirron DVD-formaattiin.

Luku 2006 – 2007 – Suurkaupunkien viettelys
2006 oli uusien investointien vuosi, jolloin tarjoutui myös mahdollisuus omien kaitafilmisiirtolaitteiden valmistukseen. Uusi laitteisto vastasi korkeita laatuvaatimuksiamme ja oli samalla helppokäyttöinen. Samana vuonna ulotimme toimintamme Gävlen ulkopuolelle ja avasimme sivupisteet niin Tukholman Lindingöön kuin Göteborgiin. Teimme myös ensimmäisen perheen ulkopuolisen rekrytoinnin Gävleen: Kristoffer Sjölén, joka on edelleen BGAn palveluksessa, vastaa nykyisin digitalisoinnin tuotantoyksiköstä.

Kysyntä dia- ja valokuvapalvelujen osalta jatkoi kasvamistaan ja syksyllä 2006 laajensimme toimintamme kattamaan myös näitä tarpeita.

Huhtikuussa 2007 avasimme Malmön toimipisteen ja saman vuoden lokakuussa vihittiin myös Tukholman toinen toimipaikka Hammarby Sjöstadiin.

Luku 2008 – Koko Ruotsi kiikarissa
Koska halusimme tarjota palveluitamme koko Ruotsin alueelle, vuonna 2008 laajensimme kotiinkuljetuspalvelumme kattamaan n. 15 paikkakuntaa. Samana vuonna muutimme myös uusiin tiloihin niin Gävlessä kuin Göteborgissakin.

Luku 2009 – Megametri kaitafilmiä
Vuosi 2009 oli tapahtumarikas. Laajensimme maksuttoman kotiinkuljetuspalvelumme kattamaan koko Ruotsia. Päätimme myös sulkea Tukholman Lidingön ja Hammarby Sjöstadin toimipisteemme ja avasimme niiden sijaan myymälän Östermalmiin. Tämä mahdollisti nopeampia toimitusaikoja ja parempia aukioloaikoja. Samana vuonna yritys muutettiin osakeyhtiöksi, jonka nimeksi tuli BGA Videoproduktion AB. Samana vuonna onnistuimme myös skannaamaan 1 000 000 metriä kaitafilmiä. Tämän jälkeen tätä ennätystä on rikottu huimasti.

Luku 2010 – Kasvu sen kuin jatkuu
Vuonna 2010 toimintamme laajentui entisestään ja sisälsi nyt myös digitaalisten valokuvien kehittämispalveluja. Sen lisäksi avasimme kaksi uutta myymälää: toisen Tukholmaan ja toisen Norrköpingiin. Malmön myymälä muutettiin uusiin tiloihin kaupungin keskustaan, jolloin pystyimme tarjoamaan asiakkaillemme parempia aukioloaikoja. Samalla Gävlen 320 neliömetrin tilat osoittautuivat liian pieniksi ja toiminta muutettiin isompiin tiloihin muutaman korttelin päähän vanhoista tiloista.

Luku 2011 – 2012 – Nykyaikaistamisen vuoro
Vuonna 2011 saimme tilaisuuden ostaa kaksi valokuvamyymälää Jönköpingissä ja Sundbybergissa. Gävlen myymälä, joka sijaitsi tuotantoyksikkömme yhteydessä, muutettiin Gävlen keskustaan omaan myymälätilaan. Samana vuonna päivitimme kaikki myymälämme ja pidensimme niiden aukioloaikoja. Tätä kehitystyötä jatkettiin ja tehostettiin myös 2012 aikana, jolloin käynnistettiin myös erillinen BGA Fotocenter. Kyseinen toiminta keskittyy valokuvien kehitykseen ja suurennosten tuottamiseen.

___________

BGAn historian uudet luvut
BGA Videoproduktionin kukoistava kasvu ilmeni uusien toimipisteiden syntynä koko maassa, ja investoinnit näyttivät tuottavan tulosta kerta toisensa jälkeen. Suurin merkkipaalu BGAn historiassa saavutettiin kuitenkin entistäkin suuremman kunnianhimon ja uskalluksen myötä. Rinnakkain alkuperäisen toiminnan kanssa käynnistettiin sivutoiminta, joka keskittyi valokuvakehysten ja valokuva-albumeiden myyntiin, ja jonka nimeksi tuli BGA Fotobutik. Näiden tuotteiden myötä nähtiin myös mahdollisuus uuteen aluevaltaukseen: verkkokauppa.

___________

Luku 2013 – Verkkokaupan synty
Verkkokauppa näytti olevan jännittävä osa-alue, joka tuntui tarjoavan rajattomat mahdollisuudet jopa pienessä Gävlessä sijaitsevalle yritykselle. BGAn verkkokauppa lanseerattiin vuodenvaihteessa ja ensimmäinen tilaus tulikin vuoden 2012 uudenvuodenaattona. Painopiste oli kauniissa ja edullisissa kehyksissä ja kiinnostus tuotteitamme kohtaan osoittautui valtavaksi. Erikoisen kokoiset ja -väriset valokuvakehykset olivat yllättävän suosittuja tuotteita ja totesimme pian, että olimme löytäneet markkinaraon.

Luku 2014 – Verkkokauppa tarvitsee suuremmat tilat
Kiinnostus valokuvakehyksiämme kohtaan kasvoi kasvamistaan ja vuoden aikana verkkokaupan asiakaskanta tuplaantui. 2014 oli intensiivinen vuosi, jonka aikana laajensimme innokkaasti tuotevalikoimaamme uskomatonta vauhtia. Tarjonnan kasvu johti tietysti siihen, että silloiset tilat jäivät pian liian pieniksi ja sen myötä meidän oli pakko myös laajentaa varastotilamme.

Luku 2015 – Verkkokauppa Pohjolan löytöretkellä
Kahden vuoden upean verkkokauppakokemuksen myötä itsevarmuutemme kasvoi ja tuli aika vilkaista Ruotsin ulkopuolisiin markkinoihin. Aloitimme Norjasta, jossa käynnistimme toimintamme marraskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2015. Saman vuoden keväällä saimme jälleen kerran todeta, että varastotilamme eivät vastanneet tarpeitamme ja käynnistimme taas uusien tilojen metsästyksen. Viisastuneina aikaisemmista kokemuksistamme halusimme nyt löytää tarpeeksi isot tilat tulevaan kasvuun. Vuoden lopulla löysimme vihdoin sopivan paikan, johon muutimme keväällä 2016.

Luku 2016 – 2018 – Verkkokaupan kehitysvaihe
Uudet tilat paransivat merkittävästi kehitysmahdollisuutemme. Muuttoa seuraavina vuosina laajensimme valokuvakehysvalikoimaamme ja ryhdyimme tutkimaan mahdollisuutta kasvattaa portfoliota tuotteilla, jotka täydentäisivät jo olemassa olevaa tarjontaamme. Kauniit ja trendikkäät julisteet tuntuivat sopivalta vaihtoehdolta. Tämän kehityksen rinnalla kasvoi myös kiinnostus uusia markkinoita kohtaan ja pian lanseerattiin uusi verkkokauppa Suomeen.

Vuoden 2017 aikana laajensimme valikoimaamme entisestään kauniilla, erimuotoisilla, -värisillä ja -kokoisilla peileillä. Samana vuonna astuimme myös Tanskan markkinoille, jossa tuotteemme näyttivät nauttivan suurta arvostusta. Läsnäolo peräti neljällä markkina-alueella tuntui kieltämättä hyvältä, mutta myös Pohjolan ulkopuolinen maailma alkoi tuntua houkuttelevalta.

Luku 2019 – Verkkokauppa muuttaa nimeä ja tyyliä
Kun BGA Fotobutik otti nimekseen BGA.SE verkkokaupan ulkoasu ja graafinen ilme muutettiin. Tänä tapahtumarikkaana vuotena verkkokauppa täyttyi uusista jännittävistä tuotteista ja varastotilat laajennettiin kattamaan nyt kokonaista 5000 neliömetriä. Vuona 2019 ylitettiin myös verkkokauppamme historian 200 000 asiakkaan raja.

Luku 2020 – Verkkokauppa ja pandemia
Kun pandemian myötä ihmiset alkoivat viettämään enemmän aikaa kodeissaan, käynnistyi suoranainen pesänrakennusboomi. Sisustustuotteet nousivat korkealle ostoslistan kärkeen. BGA pystyi sen myötä laajentamaan toimintansa uskomattoman nopeaan tahtiin ja käynnisti verkkokaupat Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa ja Itävallassa. Valikoima on kasvanut kasvamistaan ja kehittyy jatkuvasti uusilla trendikkäillä tuotteilla. Varastotilat laajennettiin taas ja verkkokaupan kokonaisasiakasluku ylitti 400 000 rajan.

Luku 2021 – 2022 – Verkkokauppa jatkaa laajentumistaan
Nopea laajentumisemme tarjosi meille mahdollisuuden kokeilla uusia tuoteryhmiä aikaisemman tarjonnan ulkopuolelta. Huomasimme kuitenkin, että uusi ei aina tarkoita parempaa niinpä päätimme keskittyä entistäkin tehokkaammin siihen mitä osaamme parhaiten – valokuvakehyksiin! Varastoa on laajennettu nyt 8000 neliömetrin kokoiseksi. Euroopan aluevaltaus on osaltaan jatkunut ja BGA on astunut Englannin, Irlannin, Sveitsin ja Ranskan markkinoille. Näiden lisäksi olemme lanseeranneet uuden verkkokaupan – bgaframes.eu – joka mahdollistaa laadukkaiden tuotteidemme myynnin muissakin Euroopan maissa.

Loppunäytökseen on vielä aikaa ja BGAn historiassa on vielä monta jännittävää lukua jäljellä. Tule osaksi tarinaamme ja tutustu vaikuttavaan valokuvakehysvalikoimaamme!